Cum ajung cinematografele pe mâna unor giganți online ca Netflix și Amazon

de: Ciprian Ioana
24 12. 2020

Piața de streaming video a început să se aglomereze și mai mulți giganți și-au făcut loc lângă Netflix. Industria clasică de cinema nu va mai fi la fel niciodată.

Netflix domină de ceva ani piața streamingului video, dar vin și alții din spate. Odată cu pandemie, aceste servicii au început să câștige extrem de mult teren și acum amenință și industria clasică. Cinematografele, de pildă, nu mai au spațiu de manevră după lunile de lockdown. Multe dintre ele nu vor rezista.

Așa că fie vor dispărea, fie vor fi cumpărate, absorbite de giganți. Sub o formă sau alta. Iar la coadă stau companii precum Netflix, Amazon și HBO, după cum scrie Reuters.

Cinematografele, sortite pierii. Amazon și Netflix stau la pândă

Lumea va dori în continuare să meargă la cinema, iar giganții ca Netflix și Amazon știu asta. Prinse în corzi din cauza pandemiei, lanțurile de cinematografe pot fi cumpărate mai ieftin, iar serviciile de streaming pot ajunge, astfel, și la publicul offline. Ideea e simplă.

Companiile din domeniu pot cumpăra lanțuri de cinematografe și-și pot apoi prezenta producțiile acolo, tot în schimbul unei subscripții. Doar că vezi filmul preferat în cinema. Iar banii se duc la Netflix. Sau la Amazon. Sau la Apple. E predicția pe care o fac unii analiști din piață pentru anul 2021.

Și sună extrem de fezabil, mai ales că Disney, Amazon, Apple și AT&T caută să mai slăbească din dominația Netflix.

Toate aceste companii vin cu conținut original pe care-l difuzează în mediul online, pe propriile platforme. Dar clar caută să se extindă și spre publicul offline, cel care preferă să meargă în cinematografe. Plus că bifează și condiția de eligibilitate pentru Oscar. Pentru a ajunge să fie nominalizată la cel mai râvnit trofeu din industrie, o producție trebuie să treacă mai întâi prin cinema.

Iar în cinema, companii precum Netflix, Amazon și Apple pot merge și pe alte strategii de marketing, care să le asigure venituri pentru alte ramuri în care activează. Pentru Amazon – ar fi zona de e-commerce. Pentru Apple – dispozitivele inteligente pe care le produce.

Cinema-urile, aproape în moarte clinică

Datele din piață arată că cinematografele clasice sunt încet, încet îngropate de noul val – denumit streaming video. Marile lanțuri valorează jumătate din ceea ce erau la începutul anului 2020: AMC și Cineworld dețin împreună peste 1.770 de teatre, iar la jumătatea lunii decembrie au fost evaluate la 450 de milioane de dolari, respectiv 1,2 miliarde de dolari, în timp ce cel mai mare lanț american, Cinerk, cu 533 de locații, a fost evaluat la 1,9 miliarde de dolari.

În comparație cu aceste cifre, uite cum stau giganții:  1,6 trilioane dolari – valoarea de piață a Amazon, respectiv 2,2 trilioane dolari – Apple.

Fără îndoială că industria cinematografică are nevoie să-și ruleze filmele în cinematografe. E mai puțin important cine deține sălile. Important e ca ele să existe.